خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

لوازم حرفه ای نورپردازی در عکاسی

 

در آتلیه های عکاسی شاهد دهها وسیله ریز و درشت هستیم که هر کدام به نوبه خود قسمتی از عملیات نورپردازی را انجام می دهند، با توجه به اینکه نور پردازی یکی از مهم ترین آیتم های خلق یک عکس است، سعی شده در این مقاله بصورت اجمالی تعدادی از وسایل مورد نیاز نور پردازی معرفی شود، بد نیست قبل از آن اشاره ای داشته باشم به این مهم که سالها قبل و قبل از اختراع این وسایل عکاسان با چند شاخه نور بسیار ساده عکس های هنری خلق کرده اند که هنوز جامعه جهانی عکاسی آثاری را به مانند آنها در سال های اخیر به خود ندیده است و به عبارتی هنر نورپردازی هنر عکاس است و وسایل پیشرفته به تنهایی تاثیری در ثبت زیبایی و بازتاب زیباشناسی یک اثر نخواهند داشت.

در این مقاله با ابزارهایی چون کاسه استاندارد، اسنوت، بارندور، سرپوش لانه زنبوری، کاسه نور پس زمینه، نورهای اسپات، چترهای نورپردازی، آکتاباکس ها، سافت باکس ها، کاسه های چتر، گوبو، بوم، پانتوگراف ها، سه پایه ها و رفلکتور ها در آتلیه عکاسی  آشنا می شویم.

کاسه استاندارد (Standard Reflector)

 

کاسه های استاندارد بازتاب دهنده نور میباشند و در سایزهای مختلفی ساخته میشوند، اختلاف اندازه دهانه کاسه ها در اندازه زاویه تابش نور و قدرت و شدت نور تاثیر گذار است بطوریکه هرچه دهانه تنگتر باشد شدت و قدرت نور بیشتر و نور بصورت متمرکز بر روی سوژه بازتاب میابد. بطور کل نور تابیده شده بوسیله کاسه ها پر کنتراست و یکنواخت تر خواهد بود.

اسنوت (Snoot)

 

اسنوت ها با پوشش داخلی مشکی هستند و مانند کاسه ها مدیریت تابش نور را به عهده دارند، از اسنوت ها بطور کلی برای بازتاب نور به موها و اجسام در عکاسی صنعتی استفاده میشوند، خاصیت نور پردازی با اسنوت ها در متمرکز کردن نور بصورت دایره ای بر روی سوژه و جلوگیری از پراکندگی نور و کمک به شارپ شدن بیشتر عکس میباشد.

بارندور (Barndoor)

 

بصورت سایبان هایی در چهار سمت فلاش ها نصب میشوند و وظیفه هدایت نور را به سمت سوژه ایفا میکنند، با باز و بسته کردن بارندورها میتوانید نور کنترل شده را به سمت سوژه بتابانید و با مدیریت آن پس زمینه ای تیره و سوژه ای نورانی داشته باشید. بارندورها قابلیت نصب فیلتر های رنگی را نیز دارا میباشند. اگر امکان استفاده از سافت باکس و چتر ها یا اندازه های مختلف برایمان میسر نباشد میتوانیم با تاباندن نور از یک بارندور به یک صفحه ملایم کننده نوری شفاف با اندازه و درجه های مختلف ایجاد نماییم.

سرپوش لانه زنبوری (Honeycomb)

 

سرپوش های لانه زنبوری ابزار هایی همانند فیلتر های نور هستند که بر روی کاسه ها نصب میشوند با این تفاوت که سطح آنها بوسیله شبکه هایی به شکلهای هندسی پوشیده شده و باعث تابیده شدن نور بصورت متمرکز و جهت دار به سوژه شده و از پخش شدن نور جلوگیری میکنند.

 

کاسه نور پس زمینه (Background Light)

 

ابزاری از خانواده کاسه های نورپردازیست و وظیفه هدایت نور را بر روی پس زمینه یا فون به عهده دارد، همچنین میتوانیم با استفاده از کاسه نورپردازی پس زمینه به اضافه فیلتر های رنگی نور رنگی هدایت شده و متمرکزی را با بر روی پسزمینه در آتلیه عکاسی  داشته باشیم.

 

نور اسپات (Spot)

 

نور اسپات بمانند فلاش ها با تاباندن نور موضعی از فواصل دور و محدود عمل مینماید و تفاوت آن با فلاش های معمولی بخاطر فلاش و نور مدلینگ اسپات هاست که بوسیله یک لنز نور تنظیم و جابجا میشود، بوسیله نور اسپات میتوانیم اسلاید ها و اشکال نوری مختلف را بر روی پسزمینه و فون منعکس نماییم.

چتر مخصوص نورپردازی (Umbrella Photography)

 

برای تاباندن نوری ملایم، با کنتراست کم، شفاف ، نرم و یکنواخت از چترهای مخصوص نورپردازی استفاده میکنیم. چترها در سه گروه بازتابی (انعکاسی)، شفاف (عبوری) و چترهای دوکاره (با یک لایه اضافه قابل برداشت برای تغییر کاربری انعکاسی به شفاف) در سه رنگ سفید، نقره ای و طلایی در دسترس میباشند، چترهای بازتابی سفید نوری طبیعی و نرمتر از چترهای نقره ای دارند، کاربرد چترهای نقره ای بیشتر در عکاسی پرتره میباشد، با استفاده از چترهای طلایی رنگ های گرمتری را بر روی سوژه خواهیم داشت.

آکتاباکس (Octabox)

 

اکتاباکس ها مسئولیت ملایم کنندگی نور را به عهده دارند، از نظر میزان ملایم سازی اکتاباکس ها در درجه میانی چترها و سافت باکس ها قرار میگیرند، لازم به توضیح است که با استفاده از یک صفحه ملایم کننده نور در جلوی چترها میتوانیم نوری ملایم تر و با درجه نرمی اکتاباکس ها از چترها داشته باشیم.

 

فضای خانه ای با احساس

 

 

تغییر رنگ راحت ترین و موثر ترین راه سریع ایجاد حال و هوایی جدیدتر در هر اتاق خانه است.

 شاید شب ها به محیط اتاق خوابتان چندان گرم و صمیمی به نظر نمیرسد با اکراه وارد ان شوید یا شاید نتوانید بفهمید که چرا میهمانان همیشه ترجیح می دهند به جای اتاق پذیرایی یا غذاخوری در آشپزخانه شلوغ بنشینند ؟

 

در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ های گرم و صمیمی در فضا هایی که می خواهید حال و هوایی گرم و صمیمی به آن ها بدهید بیشتر استفاده کنید مانند اتاق پذیرایی ، اتاق نشیمن یا غذاخوری.

 

شما ممکن است بخواهید به حمام و توالت خود حال و هوایی آرامش بخش و به دور از نگرانی و اضطراب دهید

 به همین منظور بهتر است از طیف های رنگ آبی که یاداور آرامش دریا هستند ، بهره بگیرید یا برای ترغیب و تزریق انرژی بین اهل خانه از رنگ های ملایم شورانگیز استفاده کنید .

 

بدین منظور بهتر است برای آرایش و رنگ خانه از رنگ های طبیعت الهام بگیرید.

با بهره گیری از رنگ های آبی نیلی می توانید به اتاق غذاخوری خود ظاهری شیک و رسمی تر دهید .

 

یا شاید با استفاده بردن از رنگ دیگری بتوانید به یک اتاق ،ظاهری غیر رسمی و آرامش بخش دهید به منظور ایجاد اتاق خوابی شیک .

 

 می توانید از رنگ های خنثی برای طراحی دکوراسیون داخلی  استفاده کنید و برای ایجاد فضای جذاب و نمایشی می توانید از رنگ قرمز و بنفش بهره بگیرید از رنگ های ارامش بخش در اتاق خواب خود استفاده کنید.

با تغییر در نورپردازی خانه ، به اتاق هایتان احساس دهید و فضاهای گوناگون رمانتیک ، رسمی ، سرگرم کننده و. غیره ایجاد کنید

 

محیط کار عکاسان

 

محیط کار برای عکاسان بسیار متفاوت میباشد. مثلا افراد استخدامی ساعتهای معینی را کارمیکنند

 درحالیکه عکاسان خبری ساعتهای طولانی ونامنظم کار میکنند و باید همیشه گوش به زنگ باشند. بسیاری از عکاسان به صورت نیمه وقت کار میکنند.

 

عکاسان چهره معمولا در استودیوها یا آتلیه عکاسی خودشان کار میکنند ، اما ممکن است برای گرفتن عکس از مشتری در محل خاص خودش مانند مدرسه ،‌ دفتر شرکت یا منزل شخصی مجبور به طی مسافتی طولانی باشند.

عکاسان خبری و تجاری به دفعات مجبور به جابجا شدن در منطقه ، ماموریت شبانه ویا مسافرت به مکانهای دور برای مدت طولانی میباشند.

 

بعضی از عکاسان ، بویژه عکاسان خبری که حوادث ، بلایای طبیعی ،‌ آشوبهای شهری و درگیریهای نظامی را پوشش میدهند ،‌ در شرایط سخت و حتی خطرناک کارمیکنند. بسیاری از عکاسان باید ساعتهای طولانی در هرنوع آب و هوایی منتظر بمانند تا یک حادثه ( مثلا ماه گرفتگی ) اتفاق بیافتد و یا در حالیکه تجهیزات سنگینی را حمل میکنند بایستند و یا مسافتهای طولانی را طی کنند.

 عکاسان خبری معمولا برای تحویل دادن به موقع سفارش تحت فشار قرار دارند.

 

کسانی که به صورت شخصی کار میکنند آزادی عمل بیشتری دارند اما درعین حال درآمد ثابتی نداشته و دائما برای یافتن مشتری جدید تحت استرس میباشند. بعضی از آنها برای بازاریابی از کمک یک همکار استفاده میکنند.

 

فرصتهای شغلی

 

اکثر عکاسان به صورت شخصی کار میکنند.

دیگران به صورت استخدامی یا قراردادی برای رسانه ها ، شرکتهای تبلیغاتی و صنایع و آتلیه عکاسی مشغول به کارند. اکثر فرصتهای شغلی برای عکاسان در شهرهای عمده وبزرگ میباشد.

 

طراحی و دکوراسیون داخلی

 

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یکی از پر اهمیت ترین و معماری داخلی جذاب ترین کارها در خانه و حتی خانه داری محسوب می شود به طوری که حتی نحوه چیدمان و رنگ ها و بازی با نور در جذابیت محیط زندگی و بر گرمای خانواده و آرامش و احساس راحتی و گاهی انسجام آن در تک تک افرادتاثیر گذار می باشد. زندگی ما پر از رنگ است و می توان با بهره گیری رنگ های گرم و شاد فضای خانه مان را هم شاد کنیم

 

طراحی دکوراسیون داخلی  پذیرایی عنصری که در شروع باید مد نظر قرارگیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است.

یک چهار دیواری می تواند به عنوان اتاق خواب ، آشپزخانه ، پذیرایی ، یا دفتر کار شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد ضروری است با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدمان مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقا مشخص گردد.

 شکل و نظم اثاثیه می تواند همچون دیوار ها در یک فضا ی بزرگ ایجاد نوعی محصوریت کرده و الگوهای خاصی را به نمایش بگذارد.

 دکوراسیون پذیرایی حتی یک عنصر تنها قادر است از طریق فرم اندازه و شکل خود فضای را تحت الشعاع قرار داده و حوزه فضایی را نظم بخشد همچنین نور و الگو های تاریک و روشن آن باعت می شود تا قسمتی از فضا جلب نظر کرده و در عوض از اهمیت سایر قسمت ها کاسته شود و در نتیجه فضا از این طریق تقسیم بندی می شود.

 هدف اصلی از انجام دکوراسیون داخلی بالا بردن زیبا سازی فیزیکی و هماهنگی آن با احساسات درونی انسان میباشد که جز با تاکید بر روابطی چون عاملیت و عملکرد با فرم و .. و همچنین به وسیله عناصر متعلقه و مرتبطی چون رنگ و بافت و ... میسر و مقدور نمیباشد.

 طراحی دکوراسیون داخلی با بکارگیری عناصر فوق سعی در بهینه سازی فضاها و دست یابی به کارایی و کارکرد مناسب در کنار زیبایی و معانی و معناها می باشد.

 

معماری داخلی با ایجاد مجموعه ای از باید و نباید ها و کثرت ها و کاستی ها و قرار دادن فرم در برابر فرم و فضا هندسه در برابر طبیعت ، داخل در برابر خارج و همچنین قدرت و منطق مردانه از یک سو احساسات زنانه از سوی دیگر می کوشد ارتباط معنایی و فرمال مفهوم میبخشد.

در واقع معماری داخلی به وسیله ی این ترکیب می خواهد به اهداف مورد نظر خود در طراحی فضا دست یابد. طراحی داخلی در ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین برای افراد جامعه نقش موثر دارد.

محیط مناسب یعنی فضایی که بشر در آن می تواند فرغ از فشارهای نا خواسته روانی رشد کرده و شکوفا شود و این خواسته های عقلانی و منطقی هر جامعه است.

بنابر این هدف طراحی داخلی بهبود عملکرد فیزیکی و روانی و دست یابی به اصول زیبا شناسی فضای داخلی است.

در این میان ، اصولی که در طراحی با هدف ایجاد فضایی معمارانه در نظر گرفته می شود.

 

این نوع تزریق‌ها برای ژل دردناک هستند؟

معمولا چربی تزریقی به بدن را از قسمت پایین‌تنه می‌گیرند و از آن جا که یک روش بی‌حسی خاص دارد تزریق آن چندان سخت و دردناک نیست چون اگر خیلی دردناک باشد مشکلات بسیاری به‌وجود می‌آید.

مثل این‌که در اثر حرکات مریض، پزشک نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. تزریق چربی با بی‌حسی موضعی و به‌صورت سرپایی انجام می‌گیرد. پوست در این روش

 بخیه زده نمی‌شود و چربی به وسیله سوزن مخصوص برداشت شده و در محل مورد نظر تزریق می‌شود.

تا به حال هیچ مدرک علمی، سرطان‌زا بودن ژل‌های استاندارد را نشان نداده است اما در مورد ژل‌های غیراستاندارد نمی‌توان چنین نظری داد.

نکته - تا به حال هیچ مدرک علمی، سرطان‌زا بودن ژل‌های استاندارد را ثابت نکرده است اما در مورد ژل‌های غیر استاندارد نمی‌توان چنین نظری داد

 

 

  چربی کم ضررتر است یا ژل؟

 

چربی چون از بدن فرد است قطعا بدن هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در نتیجه قطعاچربی عوارض کمتری دارد اما چربی به هر حال استخراج می‌خواهد، یعنی باید چربی را از بدن گرفت.

 بنابراین جراحی بزرگ‌تری دارد و هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. درصورتی که تزریق ژل تنها یک ماده آماده است که به نقطه مورد نظر تزریق می‌شود پس می‌توان گفت، چربی عوارض کمتری دارد ولی تزریق آن دردسر بیشتری دارد.

 

  در چه صورتی چربی جذب می‌شود؟

 

عوارض ناشی از تزریق چربی بیشتر به شکل تورم در ناحیه تزریق شده است که پس از 2هفته ازبین می‌رود. معمولا کبودی ندارد به جز ناحیه زیرچشم که امکان کبودی هست و طی 10-12روز ازبین خواهد رفت.

نتایج تزریق چربی تماما بستگی به تکنیک انجام و مهارت پزشک دارد و اگر درست ودقیق انجام نشود چربی برای مدت 3-4هفته بیشتر دوام نخواهد داشت وجذب می‌شود.

 

 

  پس از عمل چه کنید؟

 

بعد از عمل تزریق، بیمار باید نمک کمتری بخورد چون با خوردن نمک، احتمال ورم بسیار بالا می‌رود، اگر تزریق روی صورت است سرش را پایین نگیرد و چند روز اول از کمپرس سرد استفاده کند و بعد از کمپرس گرم.

برای تزریق ژل ، محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی هر سال این تزریق را انجام دهید.

 

 

  تزریق ژل سن خاصی دارد؟

 

معمولا تزریق ژل در افراد با سن بالای 25 و 30 انجام می‌شود ولی باز محدودیت سنی ندارد و در هرسنی می‌توان این تزریق را با ملاحظات انجام داد. برای تزریق در سن‌های خیلی بالا باید بیماری‌هایی چون بیماری قلبی چک شود و اگر فرد مشکل قلبی شدید نداشته باشد، می‌توان تزریق را انجام داد.